SAKIT BELAKANG (SPINAL PAIN)

Ada 31 pasang saraf tulang belakang – 8 pasang saraf servikal (C1-C8), 12 pasang saraf torik (T1-T12), 5 pasang saraf lumber (L1-L5), 5 pasang saraf sakral (S1-S5) dan 1 pasang saraf kecil kossigel (C0). Jadinya, bilamana salah satu saraf tersebut tidak berfungsi dengan baik, ia boleh menyumbang sakit belakang. Perjalanan darah sekitaran saraf juga sangat penting untuk saraf berfungsi lancar.

Adakah anda tahu dianggarkan bahawa kira-kira 80% orang mengidap masalah sakit belakang sepanjang hidup mereka? Sakit belakang dan sakit leher adalah disebabkan salah otot (muscular), ligamen, tulang belakang (disc) atau masalah saraf (neurological). Keadaan lebih berat-badan dan kegemukan boleh menyebabkan sakit belakang kerana badan ‘dipaksa’ membawa beban pada setiap masa dan ketika. Selalunya sakit belakang ada hubungkait dengan kelemahan (weakness) dan rasa sengal (numbness), termasuk akibat bekerja atau waktu tidur.

Rawatan paling popular ialah kaedah fisiologi – ia bertujuan meningkatkan kekuatan otot saraf dan pergerakan spinal (spinal mobility). Pada umumnya, untuk mengelakkan sakit belakang, seseorang boleh melakukan pergerakan belakang dan leher dengan aktiviti berjalan, berenang, berbasikal atau ke pusat gim. Makanan yang seimbang bagi mengelakkan kegemukan dan osteoporosis patut sangat diamalkan sebagi amalan hidup harian.

Antara penyebab masalah sakit belakang ialah:
¨ Peningkatan usia
¨ Berat badan berlebihan
¨ Mengangkat beban secara tiba-tiba dan tidak mengikut tertib/peraturan.
¨ Akibat kemalangan dan kecederaan sukan.
¨ Jangkitan, kanser atau retak (fracture) pada tulang belakang.

Kaedah menggerakkan (stimulate) saraf saluran triple heater (triple heater meridian), saraf hati (liver meridian) serta peredaran darah (blood circulation) dengan cara mengurut adalah alternative yang patut dilakukan secara berkala. Kaedah rawatan homeopati dan herba semulajadi boleh difikirkan serentak.