Menyahtoksid Secara Semulajadi (Natural Detoxification)

Sering berasa lesu? Kerap dijangkiti selesma, demam atau batuk-batuk? Mempunyai jerawat, ruam kulit serta gatal-gatal? Masalah kembung perut, memulas-mulas, bias-bisa dan sembelit? Sakit sendi / arthritis, gout dan lengoh-lengoh? Berkeadaan obese serta badan berbau? Atau ada masalah/hidapi penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, barah, kencing manis? Apa puncanya…??? Semuanya itu mungkin berpunca keadaan toksid berlebihan dan anda perlu menyahtoksid melalui sistem perkumuhan (excretion) tubuh anda.

Hati (Hepar/Liver) adalah organ menyahtoksid yang paling utama. Toksid disingkir melalui buah pinggang, kulit, najis besar (melalui kolon), najis kecil (melalui bladder) dan paru-paru. Jika toksin berlebihan dan terkumpul dalam tubuh anda, sistem menyahtoksid akan terganggu dan ini boleh menjejaskan kesihatan anda seperti masalah tersebut di atas tadi atau boleh menyebabkan penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, jantung dan kanser.

Sumber toksin termasuklah daripada racun perosak (dalam sayuran serta buahan), bahan tambahan makanan (perasa, pewarna, additive, awitan – terutama dalam makanan & minuman segera dan melalui pelbagai peringkat peroses), kedapatan logam berat (dalam daging, ikan dan hasilan tenusu) dan air minuman tercemar. Badan turut menghasilkan toksin daripada peroses metabolisma tubuh. Menurut Spier (1957), semua penyakit berpunca daripada bahan kimia yang terkandung di dalam makanan yang dimakan.

Makanan yang tidak hadam (tidak dicerna dengan sempurna) turut mengeluarkan bahan bertoksid. Kualiti udara turut menambah bahan toksin ke dalam tubuh. Kesibukan bekerja seharian menyebabkan semakin ramai individu lupa tentang aspek pemakanan yang sihat dan seimbang. Keadaan ini akan terus menambahkan jumlah toksin dalam badan.

Program menyahtoksidan boleh membantu mengekalkan kesihatan bagi menangani pelbagai masalah kesihatan anda. Penyingkiran toksin bermaksud mengelakkan penambahan toksin kedalam system tubuh dan dalam masa yang sama menggalakkan menyahtoksid yang tersedia ada dalam badan anda.

Untuk menyahtoksid, seseorang perlu mengelakkan pengambilan kafin (minuman tea/kopi), alcohol, rokok, dadah (termasuk dalam ubatan), makanan peroses dengan pewarna dan berperisa, bahan tambahan makan, dan gula & garam ringkas. Diet perlu kaya dengan makanan orgnik yang segar, sayuran berdaun hijau, buahan, herba, minum air yang mencukupi, daging tanpa lemak dan banyakan pengambilan bijiran dan makanan kaya serat.

Atasi Masalah Dengan Diet Seimbang dan Gaya Hidup Sihat:
# Kurangkan pengambilan hasilan haiwan (daging & tenusu) dan makanan segera,minuman berkabonat atau ringan.
# Makan lebih sayuran dan buahan segar, ulaman dan herba sangat digalakkan.
# Minum lebih air, terutama air kosong/jarang, dan jus buahan dan herba.
# Pengurutan / Terapi Badan SANGAT membantu MENYAHTOKSIN dengan melancarkan darah serta organ perkumuhan seperti spleen, bladder, buah pinggang, paru-paru, hempedu (gall bladder) dan hati.
# Kerap bersenam untuk meningkatkan peredaran darah dan limfa.