FUNGSI PERUT

Perut terletak di sebelah kiri bahagian atas sukuan (quadrant) abdomen. Ukuran panjang perut dewasa antara 15 – 25 sm dan isipadunya bergantung banyak mana kandungan makanan yang ada di dalamnya - boleh membesar bersaiz sehingga 4 liter. Ia merupakan ‘tangki simpanan’ sementara dimana protin dan lain-lain makanan mula ditukar menjadi pekat (paste) disebut kim (chyme). Perut juga berfungsi menyerap bahan-bahan larut lemak seperti aspirin, alkohol, dan sebahagian dadah (drugs).

Beberapa hormone seperti gastrin, serotonin, histamine dan somatostatin dikeluarkan oleh perut bagi membantu dalam peroses penghadaman makanan. Tindakbalas gastrin dan histamine akan menghasilkan persekitaran lebih alkaline dalam darah/tubuh. Keasidan pH 7.35 – 7.40 paling sesuai dan ini dapat membantu dalam peroses penghadaman makanan selanjutnya (Harvey & Marilyn Diamond, 1985) [pH=0 total asid, pH=14 total alkaline dan pH=7 neutral]. Oleh itu sangatlah penting seseorang mengelakkan atau mengurangkan pengambilan makanan yang berasid. Banyakkan pengambilan buahan serta sayuran kerana ia beralkaline serta mudah hadzam.

Apa Makanan Yang Berasid?
¨ Semua makanan non-vege (e.g. daging): bersumber daripada haiwan.
¨ Gula & garam bertapis (refined sugar & salt), kopi dan teh
¨ Tepung putih (white bread), makanan berminyak, biskut dan pastry.

Akibat Perut Meragam
¨ Makanan tidak hadzam – sembelit, buasir, gastric dan appendik.
¨ Kembung dan tidak selesa
¨ Punca pelbagai penyakit seperti darah tinggi, jantung, buah pinggang dan kanser.

Salah satu kaedah lain, dapatkan terapi urutan bahagian abdomen/perutcara menggerakkan (stimulating) saraf perut pada berkala tertentu.


Tajaruddin bin Jasi,